Potštát - Skalní město

velkaoriginalmesto

Trasa je vedena po značené vlastivědné stezce „Potštátské skalní město“, které má osm zastavení. Mapa (machovsky.cz) je součástí informačních cedulí všech zastavení. Jako výchozí bod jsme zvolili osadu Boňkov, která leží na autobusové trase Hranice - Potštát. Je možné zde snadno zapar-kovat i automobilem u pohostinství „U tlustého Jana“ (1), které je zmiňováno již od roku 1710 jako součást osady Kyžlířov pod č.p. 40.

pohostinstvimostekpuchartrozhledna

Od pohostinství (1a) jsme sešli asi 200 m ke kulatinovému mostku (1b), přešli říčku Veličku a vyšplhali po žluté zn. KČT na skalní ostroh se zříceninou hradu Puchart (2a). První zmínka je z r. 1318, kdy byl pravděpodobně centrem kolonizace v okolí. Trasa od hradu mírně stoupá bukovými lesy až k pozůstatkům kamenného podstavce „Železné rozhledny“, zmiňované v r. 1929 (3a). Pokračujeme lesními cestami do malého údolí k bývalé hájovně (4). Tady trasa odbočí vpravo proti toku zajímavě vyerodovaného lesního potoka na pastviny pod Kyžlířovem, odkud jsou pěkné výhledy do okolí a na město Potštát (5), kam nás žlutá značka na vlastivědném okruhu zavede.

zameknamestikostelkostel

Zámek (5a), který je sídlem obecního úřadu, dostal klasicistní podobu po požárech v r. 1787 a 1813. Kolem něj projdeme na Bočkovo náměstí (5b) s barokním sousoším Kalvárie, sochou sv. Floriána, morovým sloupem a hodinovou věží. Středověké město má také dva kostely. Římskokatolický farní kostel zasvěcený sv. Bartoloměji (5c) a hřbitovní kostel Nanebevzetí P. Marie.

vyhlidkamichalovpravaciskalni-mesto

Z města pak trasa pokračuje po červené zn. KČT stoupáním kolem „hraběnčiny vyhlídky“ (6a) směrem na samotu Michalov, rozparcelovanou v r. 1793 (6b). Za samotou trasa odbočí vlevo na zelenou zn. KČT a klesá lesem bohatém na houby (6c) až k silnici II/440 Hranice – Potštát. Ze silnice pak je možné obdivovat skalní útvary připomínající kamenné město (6d), které daly název vlastivědnému okruhu. Kolem skalních stěn, které bývají využívány skalními lezci, sejdeme k výchozímu místu vycházky (1).

Historicko-vlastivědný spolek Odry (jk-2013)