Loading...

Železniční provoz na dráze Suchdol n/O. - Fulnek

Trať do Fulneku je jen mírně kopcovitá a dlouhá 9,498 km. Zato druhá trať do Budišova nad Budišovkou je hodně kopcovitá. Porovnáme-li nadmořské výšky některých stanic, uděláme si obrázek, jaké to měly lokomotivy a strojní čety těžké na této dráze 38,831 km dlouhé. Suchdol = 280 m n. m., Svatoňovice = 550 m n. m., Budišov = 515 m n. m.

Rovněž byly snahy v roce 1895 o prodloužení dráhy přes Dvorce, Moravský Beroun do nádraží v Ondrášově. Tyto pokusy se opakovaly ještě v roce 1922 a v letech 1939 - 1945, ale pokaždé skončily v archívu.

Po zestátnění SDF v roce 1906 mohly c. k. Státní dráhy (kkStB) dodat pro budišovskou a fulneckou dráhu další, ale výkonnější lokomotivy řady 178 (u ČSD 422.0).

Nelze přesně určit, které lokomotivy jezdily na zdejších drahách až do konce první světové války. Za doby první republiky se počet lokomotiv řady 422.0 musel zvýšit, neboť část již starých lokomotiv řady 310.1 byla prodána Slezským zemským drahám (SZD) a některé byly v polovině 30. let vyřazeny z provozu.

Přesto zůstaly v provozu lokomotivy 310.109, 111, 112, 113, 115. Další lokomotivy, ale řady 422.0 čísel 038, 054, 055, 056, 074, 075, 079 a 095 jezdily na místních drahách okolo Suchdolu. Mezi zajímavé lokomotivy patřila 222.004, která jezdila na osobních vlacích do Fulneku.

V období let 1939 - 1945 patřil Suchdol i celý kraj , kudy obě lokální dráhy procházejí, do území zvaného „Sudety“. Lokomotivy byly přeznačené, česká čísla byla buď odstraněna nebo škrtnuta bílou barvou.

Lokomotivy:            310.1 dostaly řadu 98.77 DRB

                                422.0 dostaly řadu 92.23 DRB

Lokomotivy z počátku provozu:

Jméno a číslo lok. u SDF:   u kkStB:     u ČSD:     Číslo v letech 1939-45:

                         „Staatz“    930           197.10      310.109  u DRB 98.7716

                       „Starnau“    931           197.11     310. prodána SZD 310.905

                „Stainabrunn“    932           197.12     310.110

                      „Stetten“    933           197.13      310. prodána SZD 310.904

                   „Stockstall“   934           197.14      310.111      u DRB 98.7717

               „Stopfenreith“   935           197.15      310.112      u DRB 98.7718

                  „Strebetitz“    936          197.16      310.113       u DRB 98.7719

                    „Stripfing“    937          197.17      310.114

                         ---          938          197.18      310.115       u DRB 98.7720

                         ---          939          197.19      310.116

Depo Suchdol připadlo pod ředitelství Oppeln DRB. V roce 1942 se v tomto depu objevily další lokomotivy 92.2296 = 422.007,92.2299 = 422.019, 92.2317 = 422.080, 98.7721 = 310.120, DRB 91.1248, 1667, 1809, DRB 54.112.

Po válce, tedy v roce 1946, byla zestátněna soukromá dráha do Nového Jičína. Její lokomotivy přešly do depa Suchdol a tím se dostaly na vlacích do Budišova a Fulneku. Motorový vůz M 120.4, který jezdil dříve na „Jičínce“, tak nahradil parní lokomotivu na osobním vlaku. Přesto, že se v 50. letech objevila v Suchdole lokomotiva 422.070 a jezdila na osobních vlacích, nejezdila dlouho. V té době moderní motorové vozy M 131.1 „Hurvínek“ se stále častěji objevovaly na osobních vlacích, až tuto dopravu zcela převzaly. Občas bylo možno spatřit v Budišově i větší motorové vozy řady M 262.0.

V únoru 1965 se zima dokonale přihlásila. Napadlo mnoho sněhu, že musel být použit sněhový pluh s lokomotivou 423.0 a také T 444.0. Pokud tyto lokomotivy na množství sněhu a závěje nestačily, přijela na pomoc z Ostravy lokomotiva 555.012, aby mohla být trať do Fulneku a Budišova sjízdná.

Parní lokomotivy (včetně dalších, které přišly do Suchdolu) zůstávaly stále více na nákladní dopravě: 320.0 = 007, 015, 020, 021, 032 a 331.009. Ve stanici se občas objevila 314.308 nebo 414.009 a jiné. Jako poslední lokomotivy v traťové službě se objevily lokomotivy řady 423.0 čísel 025, 047, 051, 055, 056, 066, 069, 089, 0218 a možná i další, jak se měnily při velkých opravách. Parní trakce zůstala až do koce 60. let, kdy páru vystřídaly lokotraktory řady T 444.0 a T 444.1. V roce 1971 se v Suchdole objevily rekonstruované M 131.3001, 3002 (původní čísla M 131.169 a 1408). Vybaveny byly novou hydromechanickou převodovkou z ČKD a novým ležatým šestiválcovým vodou chlazeným motorem LIAZ. Zkušenosti z provozu posloužily pro výrobu nových motorových vozů M 151.0001, 0002 vyrobených ve Studénce.

Oba motorové vozy byly nasazeny do depa Suchdol až do roku 1973, kdy byly přeznačeny na M 152.0001, 0002. Nově vyráběné motorové vozy M 152.0, dodané pro ČSD v počtu 648 ks, se objevovaly všude. A tak starší vozy M 131.1 byly nahrazeny novými, které mají dnešní označení 810. V nedávné době se prováděly zkušební jízdy dalších motorových vozů řady 842 právě na kopcovité trati do Budišova. V nákladní dopravě byly postupně nahrazovány „Karkulky“ T444 novými lokomotivami T 466.2, dnes řada 742.

422056 v Suchdolu n. O. ve 30. létech. Repro sbírka - Mojmír Leštinský

Při zvláštních jízdách a při oslavách 100 .výročí zahájení provozu na těchto místních tratích se zde objevily M 131.1549, 433.002, 423.041, jenž vždy přilákají velký počet lidí, kteří se přijdou svést nebo si zavzpomínat, jaké to bylo, když se každý den vozili do škol nebo do zaměstnání osobáčkem s parní mašinkou nebo na dřevěných lavicích motoráčku.

M 131.1214 v Suchdole n. Odrou v 50-tých letech. Repro sbírka - Mojmír Leštinský

Text: Mojmír Leštinský

(jk-2012)

Zpět na seznam článků

Copyright © 2012  Oderské vrchy | Mapa webu
Created by Webové studio Xlibris.cz | Valid XHTML 1.0!   .