Okolo Tošovického kopce

mapa-tosovickoNa úbočí Pohořského kopce u Zapovězeného (Hraničního) lesa, (3) vyvěrá Hraniční studánka (2). Za levostranným přítokem Zlatého potoka stoupá pěšina k dalšímu turistickému rozcestníku u Stříbrného jezírka(4). K Přírodní památce s chráněnými rostlinnými a živočišnými druhy vede úzká pěšina.

drevorezhranicni-studankalasickova-studankastribrne-jezirkonadrz-vitovka

Trasa u rozcestníku odbočuje vlevo a klesá v serpentinách do údolí osady Hvězdová, kde mine křížek (5) a na bývalém parkovišti přetíná silnici I/47 Odry - Fulnek. Za cestou stoupá přes louku k hornímu okraji lesa, kde se skrývá další jezírko (6), vzniklé po zaniklé těžbě. Nad lomem vede polní pěšina do obce Tošovice, kde se narodil sochař a řezbář Jan Schindler (1822 - 1893). Působil ve Vídni (opera, radnice ad.).

rychtarychtakostel-tosoviceniky-kosteladreveny-kostel

Na silnici odbočí vpravo, kde stojí po levé straně historická budova dědičné rychty (první zmínka z r. 1381). V budově sídlí firma Hein & spol, vyrábějící kachle pro krbová kamna, která získala v roce 2011 evropské finanční prostředky na celkovou rekonstrukci a obnovu historického objektu (7). Trasa sestupuje níže, kde na místě původního dřevěného kostela z 15. stol., byl v letech 1912 - 1916 postaven nový filiální kostel sv. Martina (8) podle plánů architekta Leopolda Bauera.

vlekyhristebobova-drahalanova-centrumrestaurace

Poté se vrací zpět a vpravo k památnému stromuFojtíkova lípa (9), za kterou klesá do údolí ski areálu Heipark (10) s lanovým centrem, bobovou dráhou, restauračním a ubytovacím zařízením (11). Od areálu stoupá k lesu a pěšinou sestoupí k mokřadní louce nad Vítovkou, kde rostou orchideje - prstnatce májové. Mine Lasičkový pramen (12) a obchází vodní nádrž Vítovka (13) s možností koupání. Na silnici Odry-Heřmanice u O. odbočí vpravo a u Pamětního kříže obětem I. světové války  (14)  trasa  odbočuje  vlevo,  směrem  na  Kolonku  a  Loučky.

heiparkkriz-hvezdovapametni-krizbozi-mukanovovesky-dub

Za zástavbou nad cestou stojí opravená  Boží muka (15) a dál vlevo Františkův kříž (16). Schází kolem bývalé hájovny a za Novoveským dubem (17) dorazí k zastávce ČD Odry-Loučky (18).

Historicko-vlastivědný spolek Odry (jk-2012).